-
واکاوی مفهوم مورد کاوی
-
مطالعات موردکاوی در خصوص تجارب مدیریتی
-
روایت تجربه مدیران در حوزه های نظام اداری
در تاریخ شانزده اسفندماه 1402، پیش نشست علمی صاحبنظران اولین همایش ملی کاربرد موردکاوی با حضور دکترحسن دانایی فرد عضو هیات علمی و رییس دانشکده، دکتر شیخ زاده (رئیس دانشگاه بجنورد و نایب رئیس همایش)، دکتر دهقان نیری(عضو هیات علمی دانشگاه)،دکتر رضایی (معاون پژوهشی مرکز آموزش مدیریت دولتی)، دکتر غفوری(عضو هیات علمی دانشگاه)،دکتر نیکخواه (عضو هیات علمی دبیر علمی همایش) و دیگر اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در "دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس" برنامه ریزی و برگزار گردید. در ابتدا دکتر دانایی فرد به بیان نقطه نظرات و دیدگاههای ارزشمند خود در خصوص مورد کاوی و اهمیت آن پرداخته و پیشنهادات و راهکارهای عملی خود را برای برگزاری هرچه بهتر همایش مزبور برای حاظرین در نشست اعلام نمودند.
در ادامه دکتر محمد شیخزاده، رئیس دانشگاه بجنورد و نایب رئیس اولین همایش ملی مزبوربه عنوان دیگر سخنران این نشست، ابعاد مختلفی از محورهای این همایش را بویژه از منظر آسیبشناسی آموزش رشته مدیریت در ایران مورد توجه قرار دادند . دکتر شیخزاده به مبحث" آسیب شناسی آموزش رشته مدیریت در ایران" پرداختند که موضوعاتی چون عدم تناسب محتوای دروس با نیازهای جامعه و بازار کار، عدم کاربردی بودن محتوا و برنامه آموزشی رشته مدیریت، ضعف محتوای آموزش در پرورش مهارتهای تخصصی و کاربردی، عدم ارائه آموزش مبتنی بر کارآفرینی، توجه کم به برنامههای کارآموزی در تدریس، فقدان فرصت عملی برای یادگیری و ... را به عنوان مهمترین آسیبهای آموزش رشته مدیریت در ایران مطرح نمودند.
ایشان در ادامه با طرح مبحث "تاملی در آموزش مدیریت در جهان" به الگوبرداری از موسسات اعتبارسنجی و تضمین کیفیت رشته مدیریت در جهان اشاره داشتند و بر این باور هستند که برای ارتقای کیفیت و اثربخشی آموزش مدیریت در ایران بایستی از تجربیات شیوه آموزش مدیریت در دانشگاههای پیشرو استفاده نمود. رویکرد سیستمی ارتباط دانشگاه و جامعه از دیگر مباحث مطرح در بیان ایشان بود که در ادامه ضمن پرداختن به چارچوب توسعه تعامالت درون دانشگاهی و برون دانشگاهی دانشکدههای مدیریت، به لزوم استفاده از تکنیکهای آموزش موردکاوی در دانشگاه هاروراد اشاره نمود. از دیدگاه ایشان معیارهای اعتبارسنجی مورد استفاده در موسسات اعتبارسنجی مدیریت یکی از مباحثی است که در رویکرد آموزش پژوهش محور و پژوهش آموزش محور، بایستی مورد توجه قرار گیرد .
فرایند بازنگری سرفصلهای درسی یکی دیگر از مباحث مطرح در بیانات دکتر شیخزاده بود که با تبیین موضوع سه سطح دانش در مورد روش تدریس در نهایت به تاریخچه مرکز مطالعات مدیریت ایران از گذشته تاکنون اشاره نمودند. ایشان در پایان صحبتهای خود، با پخش برخی فیلمهای کوتاه و کاربردی در حوزه موردکاوی، به تبیین تصویری این مهم با استفاده از الگوی دانشگاه هاروراد پرداختند و از حضور حداکثری دانشگاهیان (اساتید و دانشجویان) برای همکاری و مشارکت در همایش استقبال کردند.
در بخش بعدی نشست آقایان دکتر دهقان نیری، دکتر نیکخواه، دکتر غفوری و دکتر رضایی به بیان دیدگاهها و برخی مباحث لازم با موضوع نشست پرداختند.
در پایان نشست نیز سوالات حاضرین توسط اساتید و صاحبنظران پاسخ داده شد.