-
واکاوی مفهوم مورد کاوی
-
مطالعات موردکاوی در خصوص تجارب مدیریتی
-
روایت تجربه مدیران در حوزه های نظام اداری
سومینپیشنشست علمی «همایش ملی کاربرد موردکاوی در آموزش مدیران دولتی» با عنوان "موردکاوی؛ رویکرد آموزش پژوهشمحور و پژوهش آموزشمحور" با همکاری دانشگاه امام صادق (ع) و با حضور دکتر گنجعلی؛ رئیس دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق علیهالسلام دکتر شیخ زاده؛ رئیس دانشگاه بجنورد، دکتر زهرا نیکخواه؛ دبیر کمیته علمی از دانشگاه بجنورد دکتر محمد نوروزی، عضو هیئتعلمی دانشگاه امام صادق علیهالسلام، روز سهشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۵ الی ۱۷ مکان در سالن شهید مطهری (ره)، دانشگاه امام صادق علیهالسلام برگزار گردید.
در این نشست تخصصی، ابتدا دکتر نوروزی با طرح مبحث "طراحی موردکاوی پویا تجربه مدیرشو ۱ و ۵" به اهمیت و ابعاد موردکاوی در فرایند آموزش و پژوهش مدیریت پرداخته و این موضوع را بهعنوان یکی از مقوله های مهم در حوزه آموزش موردکاوی برشمردند. وی در ادامه با بیان موضوع شبیه سازها در فضای مدیریت، به تبیین ابعاد این مهم از زوایای کنشگری و یادگیری زیاد، محیط واقعی، محیط مصنوعی و کنشگری و یادگیری کم پرداخته و در ادامه ضمن تعریف موردکاوی، بر مهارتهای اصلی حوزه موردکاوی متمرکز گردید. ایشان تشخیص و تعریف مسئله، ایجاد راهحلها و ارزیابی راهحلها و تصمیمگیری درباره آنها را مهمترین خروجی های موردکاوی برشمردند.
دکتر نوروزی با تبیین ویژگیهای موردکاوی، به موضوع "اشاره به داستان یک کارمند" پرداخته و این موضوع را یکی از ابعاد دقیق و تکنیکی حوزه موردکاوی دانسته و در ادامه به تشریح این موضوع پرداختند.
در بخش دیگری از این نشست، دکتر شیخ زاده به مبحث" آسیب شناسی آموزش رشته مدیریت در ایران" پرداختند که موضوعاتی چون عدم تناسب محتوای دروس با نیازهای جامعه و بازار کار، عدم کاربردیبودن محتوا و برنامه آموزشی رشته مدیریت، ضعف محتوای آموزش در پرورش مهارتهای تخصصی و کاربردی، عدم ارائه آموزش مبتنی بر کارآفرینی، توجه کم به برنامه های کارآموزی در تدریس، فقدان فرصت عملی برای یادگیری و... را بهعنوان مهمترین آسیب های آموزش رشته مدیریت در ایران مطرح نمودند.
ایشان در ادامه با طرح مبحث "تأملی در آموزش مدیریت در جهان" به الگوبرداری از مؤسسات اعتبارسنجی و تضمین کیفیت رشته مدیریت در جهان اشاره داشتند و بر این باور هستند که برای ارتقای کیفیت و اثربخشی آموزش مدیریت در ایران بایستی از تجربیات شیوه آموزش مدیریت در دانشگاه های پیشرو استفاده نمود. رویکرد سیستمی ارتباط دانشگاه و جامعه از دیگر مباحث مطرح در بیان ایشان بود که در ادامه ضمن پرداختن به چارچوب توسعه تعاملات درون دانشگاهی و بروندانشگاهی دانشکده های مدیریت، به لزوم استفاده از تکنیک های آموزش موردکاوی در دانشگاه هاروارد اشاره نمود.
از دیدگاه ایشان معیارهای اعتبارسنجی مورداستفاده در مؤسسات اعتبارسنجی مدیریت یکی از مباحثی است که در رویکرد آموزش پژوهشمحور و پژوهش آموزشمحور، بایستی موردتوجه قرار گیرد.
فرایند بازنگری سرفصلهای درسی یکی دیگر از مباحث مطرح در بیانات دکتر شیخ زاده بود که با تبیین موضوع سه سطح دانش در مورد روش تدریس در نهایت به تاریخچه مرکز مطالعات مدیریت ایران از گذشته تاکنون اشاره نمودند. ایشان در پایان صحبت های خود، با پخش برخی فیلم های کوتاه و کاربردی در حوزه موردکاوی، به تبیین تصویری این مهم با استفاده از الگوی دانشگاه هاروارد پرداختند. در ادامه جناب آقای دکتر بنیاسد و خانم دکتر نیکخواه نیز در ادامه به بیان برخی از مباحث لازم در زمینه موضوع پرداختند.
در پایان این نشست، برای دقایقی کوتاه به طرح سؤال از سوی حاضرین و پاسخ اساتید اختصاص داده شد.
لینک دانلود محتوا:
Case Teaching Sheikhzadeh 1402-12-15
تجربه موردکاوی پویا - 14021215